Dolfijnen

Dolfijnen spreken tot de verbeelding, het zijn sierlijke dieren die je aan kunnen kijken alsof ze alwetend zijn. Veel kinderen zijn dan ook gefascineerd van dolfijnen.

Nodig : vierkant (dik) teken papier, a4 tekenpapier, dikke kwasten, ecoline, goudverf, glitters.

Duur: 3 lessen van 1 uur

Voorbereiding: Snijdt vooraf de papieren voor de ondergrond op de goede maat. Deze activiteit kun je het makkelijkst met een klein groepje doen van ongeveer 6 tot 8 leerlingen. De andere kinderen kunnen bijvoorbeeld een meer zelfstandige activiteit doen zoals de figuren met overlapping.

Les 1: Als start kun je een verhaal vertellen of voorlezen over dolfijnen. Er zijn veel (mythische) verhalen over dolfijnen die mensen redden. Je kunt die vinden in de bibliotheek of op het internet. Tijdens de eerste les maak je alleen de achtergrond en de opzet van de dolfijnen.
Achtergrond: Maak vooraf een aantal bakjes klaar met ecoline. Meng die in verschillende kleuren en tinten. Laat de kinderen met een omtrekvorm of bord in het midden van hun blad een cirkel tekenen. De cirkel wordt met een lichtere kleur gekleurd dan de buitenkant.
Dolfijnen: Deel de a4 tekenpapieren uit. De dolfijnen kun je door de kinderen zelf laten tekenen. Wil je een dolfijn die echt lijkt kun je gebruik maken van een voorbeeld of leer de kinderen hoe je een dolfijn kunt opbouwen uit cirkels. (uitleg volgt zo snel mogelijk)

Les 2: Deze les kun je gebruiken om de dolfijnen af te laten tekenen en in te kleuren. Laat de kinderen daarna de dolfijnen uitknippen. Ook in deze les kun je de kinderen met goud/zilver verf een rand laten teken op de rand van de cirkel die eerder de grens vormde tussen de twee kleuren ecoline. Dit heeft even nodig om te drogen. Afronding (les 3): De kinderen mogen de dolfijnen opplakken in het midden van de cirkel. Laat ze eerst zonder lijm experimenteren hoe de dolfijnen moeten liggen. (naar elkaar toe, boven elkaar enz.) Daarna kunnen ze de gouden rand nog versieren met gekleurde glitter/ glitterlijm.
Laat de kinderen na afloop in een evaluatie kring vertellen over hun tekening. Wat vonden ze van de opdracht? Waarom hebben ze hun dolfijnen opgeplakt op de manier als ze nu te zien zijn? Is er nog een verhaal bij de dolfijnen?

Maak in de klas een mooie tentoonstellingshoek voor de dolfijnen. Span een blauw doek over een bord en maak de tekeningen daarop vast.